Vi bruger utrolig meget tid på vores arbejdspladser. Hvis man har et kontorjob eller en anden form for arbejde, hvor man sidder meget foran en computer, så kan dette slide meget på kroppen og ens mentale helbred.  

Det kan være fysisk hårdt for især ryggen, skulderne, øjne, osv., men det kan bestemt også være hårdt for det mentale i forbindelse med energiforbrug og mental udmattelse. Derfor er det vigtigt at holde tjek på kroppen, og tage sig nogen forholdsregler, så man mindsker risikoen for fysiske og mentale belastninger.  

De 5 gode råd

For at hjælpe dig med, at tage dig bedst muligt af din krop, så du kan holde ud at være længe på din arbejdsplads, kommer der her en liste med 5 gode råd til, hvordan du kan lette det fysiske og mentale pres, som følger med et stillesiddende arbejde. 

1. Husk at drikke mere vand end kaffe 

Mange falder hurtigt i den fælde, hvor de sidder og drikker den ene kop kaffe efter den anden, når de er på arbejdspladsen. Dette er også forståeligt, da grunden nok kommer fra et ønske om at få mere energi, så man kan klare sig gennem de mange arbejdsopgaver man har.  

Dog er det ikke altid den bedste løsning. Man får energi af kaffe, men energiniveauet falder ret hurtigt igen, og så ender man med at blive mere træt end man var før. Derfor tager man en ny kop kaffe. Problemet er dog, at man med tiden opbygger en tolerance for koffein. Pludselig skal der rigtig meget til, før at man når det energiniveau som man søger.  

En måde at ændre dette på, er ved at vende sig af med at drikke så meget kaffe. Se om du kan holde dig til 1-3 kopper om dagen, da dette er mindre skadeligt for kroppen. Derudover, så er det vigtigt, at du drikker ca. 2 liter vand om dagen. En stor grund til, at mange føler dig trætte, er fordi de faktisk er dehydreret, så at indtage nok vand vil også hjælpe med at få mere energi.  

2. Undgå for meget stress – lad nogle andre overtage et par af dine arbejdsopgaver 

Stress er en enorm faktor i, hvorfor mange bliver mentalt trætte. Når man ikke kan overskue alt det man skal nå, så har man en tendens til at lukke ned.  

Hvis du kan mærke, at du har for meget stress i hverdagene, så kunne det være en god ide at snakke med din chef. Hør dem efter om dine arbejdsopgaver kan blive lidt mere delt ud til hele teamet eller om du kan få mere tid til de enkelte opgaver. For eksempel, kan man måske hyre nogen udefra og lade nogle andre stå for programmeringen

Det er dog ikke alle chefer, der er helt så begejstret for dette, men det kan bestemt ikke skade at spørge. De er jo også interesseret i, at du kan fortsætte med at arbejde hos dem.  

3. Husk at tage dine pauser 

En ting, som mange nok er slemme til, er at holde pause, når man har pause. Du skal sørge for at slappe af, når du rent faktisk har tiden til det og ikke begynde at lave nogle småting på computeren.  

Det er vigtigt for kroppen at få en slapper engang i mellem, og det er du nødt til at lade den få. Selvfølgelig kan det være svært, hvis man føler sig presset i forvejen, men i det lange løb vil det altså være det bedste for dig.  

4. Tag en frisk løbe-, gå- eller cykeltur inden arbejdsdagen begynder 

En god måde at sørger for nok energi til at klare sig gennem arbejdsdagen, er faktisk at bruge noget energi. Ved at tage en frisk løbe-, gå- eller cykeltur om morgenen, kan du sætte kroppen godt i gang. Du får pulsen op og får bevæget dig lidt.  

Dette er også meget vigtigt at sætte tid af til, hvis man har et meget stillesiddende job, da man nok ikke får meget motion i løbet af arbejdsdagen. Dette er også en god måde at give hjernen ro på, så du ikke går og tænker for meget på arbejde, når du ikke er på arbejde. 

5. Benyt udstyr, som vil passe på kroppen 

En sidste måde at tage sig af kroppen på, er ved at benytte dig af udstyr, som hjælper med at undgå smerter og skader gennem dit arbejde. For eksempel: 

  • Hvis du bruger meget tid foran computeren, er det en god ide at få briller med blåtlysfilter. Dette vil beskytte dine øjne for skærmens belysning og hjælpe til ikke at få hovedpine. 
  • Hvis du skriver meget på tastatur, så er det en god ide at få en håndledsstøtte. Enten en der sidder på musemåtten og tastaturet eller en som sidder omkring håndleddet. 
  • Hvis du har en tendens til at slumpe sammen foran computeren, så bør du anskaffe dig en rygstøtte, så du får en bedre holdning. Dette vil hjælpe med rygsmerter. 

Der er mange måder at passe på kroppen, men det vigtigste er, at du både passer på dit mentale helbred lige så meget som du tager dig af det fysiske.  

Similar Posts