Hvis du sidder meget ved din computer i hverdagen kan det være hårdt for kroppen. Umiddelbart tænker man måske ikke over at det kan være opslidende for kroppen at sidde foran computeren i mange timer ad gange flere dage i træk, da man sidder stille. Men det kan det. Det kan være både fysisk hårdt for kroppen, men også det kan også være mentalt hårdt. Nedenfor finder du nogle tips til, hvordan du kan passe godt på dig selv og din krop, hvis du bruger meget af din tid foran computeren i din hverdag.

Sid korrekt

Vil du passe på din krop, når du sidder foran computeren er en af de første ting du skal være opmærksom på, om du sidder ordentligt når du arbejder ved din computer. Når du sidder foran din computer skal begge dine fødder kunne nå fladt ned på gulvet for at du får en ordentligt kropsholdning. Derudover skal der mellem dine knæhaser og stolens sæde være en afstand på omkring en håndsbredde, samtidig med at vinklen ved dine bukkede ben skal være over 90 grader.

Indstil din skærmhøjde korrekt

En anden ting, der er vigtig når du sidder ved din computer er, at din computerskærm er indstillet korrekt. Når du sidder og arbejder ved computeren skal skærmen være indstillet således at du kigger en smule nedad, når du ser på din computerskærm. Derudover er det vigtigt, at du ikke sidder alt for tæt på din skærm. Der skal gerne være en afstand på omkring en armslængde fra dig og din computerskærm, hvis du ønsker at passe på dine øjne.

Indstil din skrivebordshøjde korrekt

Når du sidder ved din computer er det vigtigt at dit arbejdsbord er indstillet korrekt, så det passer til dig. For at dit skrivebord passer i højden skal dine skuldre kunne falde afslappet fra din krop når du læner dem på bordet, så de ikke holdes oppe af bordpladen. Er dit bord indstillet for højt vil dine skuldre blive presset op, og dette medvirke til en højere risiko for at du får nakkesmerter og hovedpine, hvis du sidder ved bordet over en længere periode.

Det er desuden også vigtigt at du ikke indstiller din bordhøjde for lavt, da du således kommer til at anstrenge din nakke og ryg for meget, hvilket ligeledes kan give nakkesmerter og hovedpine. Derudover er det vigtigt at din bordplade ikke er for smal, så du ikke har plads på bordet til at kunne hvile dine underarme på bordpladen foran tastaturet.

Skån dine håndled

Sidder man meget foran computeren kan det give smerter i håndleddene. Hvis du ønsker at passe på din krop kan det derfor være en god idé at skåne sine håndled ved at købe en håndledsstøtte til musen. En håndledsstøtte til din computer kan være en rigtig god investering, da den som navnet indikerer støtter dine håndled så du undgår spændinger.

En håndledsstøtte giver dig et sted at hvile dine arme på, og du vil på den måde kunne mindske risikoen for at få spændinger i dine håndled, hvis du bruger mange timer foran computeren.  Det kan virke som en lille ting, men de små ting kan også være med til at gøre en stor forskel, når du skal passe på din krop.

Køb en ordentlig kontorstol

Ordentligt udstyr er vigtigt, når du bruger mange timer foran din computer. Sidder du det samme sted i mange timer i træk er din komfort yderst vigtigt. En god kontorstol kan derfor være en rigtig god investering, da den kan hjælpe dig med at have den rigtige position ved skrivebordet, når du arbejder foran din computer. Når du skal købe en ny kontorstol er det vigtigt at finde en, der kan støtte din ryg ordentligt.

Der findes heldigvis mange slags kontorstole med ergonomisk support for ryggen, og det vil derfor ikke være svært at finde den helt rigtige kontorstol for dig.

Skift siddestilling

Sidder du meget ned og arbejder på din computer vil du generelt have en risiko for at der kan opstå smerter i ryggen og nakken. For at mindske denne risko er det derfor en god idé at ændre på sin siddestilling med jævne mellemrum. Arbejder du ved et hæve-/sænkebord kan en løsning på dette være at skifte mellem at stå og sidde imens du arbejder.

Når du står op og arbejder gælder det, som når du sidder ned at arbejder, at dine arme skal kunne lægge på bordet således at dine skuldre hænger afslappet ned fra din krop, samtidig med at dine arme skal være bøjet i omkring en 90 graders vinkel.

Husk at holde pauser

Udover at ændre i sin arbejdsstilling kan det være en god idé at lytte til sin krop og huske at holde mange små pauser i løbet af dagen. Hvis du ønsker at mindske risikoen for at få smerter i kroppen af de mange timer foran computeren er det også vigtigt at huske at rejse sig fra sin kontorstol i ny og næ.

I disse pauser kan det være en god idé at lave nogle små øvelser til nakken og rygge, så du får strukket din krop ud og er mere oplagt til at sidde foran computeren, når din lille pause er ovre. Dette er et lille råd, der kan gøre en stor forskel for, hvordan du passer på din krop.

Similar Posts